ÎN MOLDOVA A FOST ÎNREGISTRAT UN VAL DE APELURI FALSE LA 112 EFECTUATE DE INTELIGENȚĂ ARTIFICIALĂ
În ultimele zile, Serviciul de Apeluri de Urgență 112 din Moldova a înregistrat un val de apeluri false inițiate de sisteme automate și inteligență artificială (IA) fără intervenție umană.
După cum a raportat corespondentului INFOTAG Ministerul Afacerilor Interne, astfel de acțiuni sunt clasificate drept o formă de interferență în activitatea serviciilor de intervenție în caz de urgență și pot afecta negativ capacitatea de a răspunde rapid în situații de urgență reale.
Numai în primele șase luni ale anului 2025, peste 1,2 milioane de apeluri au fost primite la numărul 112, iar aproximativ 45 de mii în ultima săptămână, dintre care aproximativ 18 mii s-au dovedit a fi false. În ultimele două luni, operatorii au primit aproximativ 133 de mii de apeluri non-urgente, ceea ce suprasolicită serios sistemul și blochează asistența acordată cetățenilor care au cu adevărat nevoie de ea.
Fiecare apel către 112 este tratat cu cea mai mare seriozitate și este verificat conform protocoalelor stabilite. Cu toate acestea, apelurile false consumă energia și timpul serviciilor, ceea ce le reduce eficiența în incidente reale.
Serviciul 112 colaborează îndeaproape cu poliția pentru a identifica și opri apelurile false. Dacă apelul provine de la un număr de telefon mobil și identitatea poate fi stabilită, făptașul va fi tras la răspundere conform legii. În același timp, utilizarea inteligenței artificiale pentru apeluri false creează noi dificultăți în lupta împotriva acestui fenomen periculos.
Autoritățile fac apel la cetățeni să utilizeze numărul 112 în mod responsabil, să se abțină de la efectuarea de apeluri nefondate.