ÎN PRIMUL TRIMESTRU, TRAFICUL DE INTERNET MOBIL ÎN BANDĂ LARGĂ ÎN MOLDOVA A CRESCUT CU 41,1%
În primele trei luni ale anului curent, traficul de Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G şi acces dedicat) în Moldova a constituit 33,5 mil. GB şi a crescut cu 41,1% comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2019.
Potrivit agenţiei INFOTAG cu referire la datele Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), cea mai mare rată de creştere a traficului, de 63,4%, a fost înregistrată de utilizatorii care au utilizat Internetul prin intermediul smartphone-urilor, generând un volum de trafic de 16,8 mil. GB, iar utilizatorii de Internet mobil prin acces dedicat au consumat cu 24,1% mai mult, totalizând un trafic de 16,7 mil. GB. Un utilizator care a accesat Internetul mobil prin smartphone a generat în mediu un trafic lunar (AUPU) de 2,6 GB, în creştere cu 48,2%, iar un utlizator de Internet dedicat - un trafic mediu lunar de 24,2GB, cu 30,5% mai mult.
Numărul total al utilizatorilor care au accesat Internetul mobil în bandă largă a scăzut, faţă de finalul anului 2019, cu 3,5% şi au însumat circa 2,3 mil. Numărul utilizatorilor activi care au accesat Internetul mobil dedicat s-a diminuat cu 6,1% şi au alcătuit 222,7 mii, utilizatorii care au accesat Internetul în baza tehnologiei 4G, au scăzut cu 0,9% şi au depăşit cifra de 1,5 mil. Totodată, numărul utilizatorilor de telefonie mobilă care au accesat Internet mobil prin 4G s-a micşorat cu 0,7% şi au totalizat 1,4 mil., iar numărul celor ce au accesat Internet mobil dedicat prin 4G a scăzut cu 4%, însumând 92,7 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet mobil în bandă largă, raportată la 100 de locuitori, a scăzut cu 3,1 p.p., ajungând la 85,7%.
Vânzările realizate de furnizori pe acest segment de piaţă au crescut, comparativ cu perioada similară a anului trecut, cu 8,8% şi au alcătuit 298,6 mil. lei. Creşterea respectivă se datorează sporirii veniturilor realizate din vânzarea serviciilor de Internet mobil prin smartphone cu 12,2% şi au totalizat 238,2 mil. lei, în timp ce vânzările realizate din serviciile de Internet mobil dedicat au scăzut cu 2,9% şi au însumat 60,4 mil. lei. Venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) de Internet mobil prin smartphone a crescut cu 1,7% şi a alcătuit 37,6 lei, iar per utilizator de internet mobil dedicat s-a majorat cu 2,1% şi a constituit 87,6 lei.
La finele primului trimestru al anului 2020, cotele de piaţă, în funcţie de venituri, ale celor trei furnizori de servicii de acces la Internet mobil în bandă largă au fost următoarele: Orange Moldova deţinea o cotă de piaţă de 63%, Moldcell - de 29% şi Moldtelecom - de 8%