STABILIREA PENSIEI ŞI INDEMNIZAŢIILOR ÎN PERIOADA STĂRII DE URGENŢĂ
Starea de urgență, instituită de către Comisia pentru Situații Excepţionale a Moldovei nu afectează termenul de plată a pensiilor și indemnizaţiilor persoanelor care au primit acest drept în perioada de carantină în legătură cu pandemia de coronavirus.
Solicitată de agenţia INFOTAG, şefa direcţiei comunicare şi mass-media a Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Valentina Fedosenco, a menţionat că persoanele care au obţinut dreptul de a beneficia de pensii și prestații sociale în perioada de urgență (între 17 martie și 15 mai) au posibilitatea să depună cereri și să prezinte documentele necesare la oficiile teritoriale de asigurări sociale la locul de domiciliu, după încetarea stării de urgență.
„Transferul plăţilor va fi efectuat din momentul obţinerii dreptului de a primi pensii și prestații”, a spus ea.
Dacă solicitantul a împlinit vârsta de pensionare la 20 martie 2020, atunci dacă depune cererea și documentele la CNAS după ridicarea stării de urgență, începând cu 16 mai, pensia îi va fi stabilită începând cu 20 martie 2020.
Motiv pentru aceasta este dispoziţia Comisiei pentru Situații Excepţionale, care a decis că, pe durata stării de urgență, stabilirea pensiilor și indemnizaţiilor nu se face, acest lucru fiind suspendat pe întreaga perioadă a stării de urgență.
Pensiile pentru limita de vârstă sunt acordate în decurs de 30 de zile, pensii de dizabilitate – de 60 de zile, pensiile de urmaș - de 90 de zile după depunerea cererii şi a tuturor documentelor necesare.
Dacă dreptul la pensie sau la o altă indemnizație a apărut înainte de anunțarea stării de urgență, dar solicitantul nu a depus cererea, atunci stabilirea pensiei este suspendată pe toată durata stării de urgență, iar termenul rămas de depunere a cererii este calculat din ziua în care se încheie starea de urgență.
Aceleași condiții sunt valabile şi la stabilirea altor prestații sociale, examinate de oficiile teritoriale de asigurări sociale.
Dacă cererile și documentele au fost depuse după termenul de 30 de zile de la ridicarea stării de urgență, atunci, potrivit Legii privind sistemul public de pensii al RM, pensiile și indemnizaţiile vor fi stabilite de la data depunerii cererii și prezentării ultimului document necesar.