EXPORTUL MOLDOVEI A ÎNCEPUT SĂ SCADĂ ÎNCĂ ÎNAINTE DE PANDEMIE
În ianuarie-februarie, volumul exporturilor Moldovei a constituit $464,8 mil., fiind cu aproape $11 mil. sau 2,3% mai puţin faţă de perioada similară a anului 2019.
Potrivit agenţiei INFOTAG cu referire la Biroul Naţional de Statistică (BNS), exporturile de mărfuri autohtone au crescut cu 6,8%, până la $358,2 mil., iar reexporturile s-au redus cu 24%, până la $106,6 mil.
Circa 67,2% (+4 p.p.) din exporturi au revenit ţărilor din UE – $318,4 mil. (+3,8%). În acelaşi timp, exporturile în CSI s-au redus cu 7,5%, până la $59,9 mil.
În structura exportului lideri sunt produsele alimentare şi animalele vii, a căror pondere a crescut de la 25,1% la 28,9%. Ponderea maşinilor şi utilajului pentru transport a constituit 21,3% (-4,6 p.p.), iar a producţiei industriale – 19,9% (+2,1 p.p.).
Către începutul lunii martie, importurile în Moldova au crescut cu 4%, constituind peste $864,8 mil. În general, Moldova efectuează importuri din UE – $409,6 mil. (+5,7%) şi CSI – $221 mil. (-2,1%).
În structura importului domină maşinile şi echipamentele pentru transport, cu o pondere de 22,2% (-1,4 p.p.), produsele industriale – 18,4% (+1,4 p.p.) şi resursele energetice şi produsele petroliere – 17,2% (-2,6 p.p.).
Deficitul balanţei comerciale a Republicii Moldova s-a majorat cu 12,3% şi a constituit $400 mil. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în ianuarie-februarie a fost de 53,8% comparativ cu 57,2% în perioada similară din anul precedent.
Potrivit rezultatelor primelor două luni, cei mai mari parteneri comerciali ai Republicii Moldova au fost România cu un rulaj de $239,9 mil., Rusia – $159 mil. și Germania – $112,5 mil.