„CALEA FERATĂ DIN MOLDOVA” VA PRIMI PÂNĂ LA SFÂRŞIT DE IULIE 12 LOCOMOTIVE NOI, PROCURATE DE BERD ŞI BEI
Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) va primi până la sfârşit de iulie 12 locomotive noi, procurate din creditul oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). Acest subiect a fost discutat marţi, la şedinţa convocată de prim-ministrul Ion Chicu cu conducerea întreprinderii.
Potrivit agenţiei INFOTAG cu referire la serviciul de presă al Guvernului, la şedinţă s-a menţionat că se desfăşoară evaluarea ofertelor tehnice depuse pentru reabilitarea infrastructurii feroviare pe sectorul Bender - Giurgiulești, cu o lungime de 233 kilometri.
Premierul a solicitat conducerii CFM să concentreze atenția pe realizarea proiectelor finanțate de partenerii de dezvoltare, să îmbunătățească competitivitatea serviciilor CFM, să implementeze mecanisme de control și optimizare a cheltuielilor de producere și să combată eficient furturile de combustibil.
Potrivit informaţiilor prezentate, vânzările companiei în lunile ianuarie și februarie au fost de 78,4 mil. lei și, respective, 86,4 mil. lei. Cheltuielile de producere în primele două luni ale anului au constituit 76,7 mil. lei și 74,2 mil. lei. Restanțele salariale la unele subdiviziuni ale CFM existente în luna decembrie 2019 au fost închise. Au fost investite resurse în instrumente și îmbrăcăminte specializată cu obiectivul de a crește eficiența angajaților și fidelitatea lor față de companie.
INFOTAG precizează: Contractul pentru achiziționarea celor 12 locomotive de la compania americană „General Electric Transport” a fost semnat de fostul director al CFM, Iurie Topală, în noiembrie 2018. Atunci el a spus că acordul este conceput pentru 18 luni, dar conducerea va face tot posibilul pentru ca locomotivele să ajungă în țară mai devreme.
Locomotivele au fost achiziționate din banii obţinuţi din creditul de 110 mil. euro de la BERD și BEI. Împrumutul este oferit pentru 15 ani cu o scadenţă de trei ani. Pentru achiziționarea locomotivelor au fost alocate 45 mil. euro, restul banilor fiind rezervaţi pentru reabilitarea infrastructurii feroviare. Comisia de selecție a propunerilor de livrare a locomotivelor a inclus reprezentanți ai BERD și experți ai CFM.
Acordul privind acordarea finanțării pentru modernizarea CFM a fost semnat cu creditorii în 2016, iar proiectul documentului a fost negociat încă din 2014. În tot acest timp, procurarea locomotivelor și modernizarea infrastructurii au fost tergiversate din cauza restanţelor salariale ale întreprinderii.