RAPORT: UNELE POSTURI DE TELEVIZIUNE CONTINUĂ SĂ FACĂ PARTIZANAT POLITIC
Unele posturi de televiziune din Moldova continuă să facă partizanat politic în reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 20 octombrie. Despre aceasta arată rezultatele raportului de monitorizare a 10 posturi tv, realizată în perioada 5-11 octombrie de Centrului pentru Jurnalism Independent (CIJ).
Potrivit agenţiei INFOTAG, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, directoarea CIJ, Nadine Gogu, a spus că în a treia săptămână de campanie electorală, „majoritatea (7 din 10) canalelor tv au oferit timp de antenă destul de egal tuturor concurenților electorali”.
„Majoritatea subiectelor legate de alegeri s-au bazat pe o singură sursă de informații. Aceasta înseamnă că reporterii au venit la evenimente, iar apoi au transmis cu exactitate ceea ce s-a spus acolo. Bine că nu au adăugat propriile comentarii la știri, însă rolul jurnalistului este nu numai să transmită cu exactitate cele spuse, ci și să transmită informaţii contextuale și surse alternative”, a amintit ea.
Potrivit expertului, în știrile majorităţii canalelor de televiziune se atestă fenomenul dezechilibrului de gen, când bărbații sunt menționați cu mult mai des decât femeile, ceea ce este de înțeles, deoarece majoritatea concurenţilor electorali în Chișinău sunt bărbați.
Gogu a spus că, în comparație cu cele două rapoarte precedente, acum se atestă o creștere a numărului de posturi tv care dau dovadă de angajare politică.
Potrivit raportului, Prime TV și Publika TV, în cele mai multe cazuri, au reflectat neutru activitatea concurenților electorali, însă se constată o atitudine părtinitoare față de candidatul blocului ACUM, Andrei Năstase, deoarece jurnaliștii selectează fapte care îl pun în lumină negativă. În același timp, Năstase este cel mai des menţionat la Jurnal TV, care însă reflectă campania neutru.
La fel ca şi în rapoartele precedente, NTV Moldova şi Accent TV promovează vădit interesele candidaților Partidului Socialiştilor, a căror activitate este reflectată multilateral, iar a altor concurenți – doar superficial. Postul RTR Moldova manifestă o atenție sporită faţă de candidatul PSRM pentru funcţia de primarul al Chișinăului, Ion Ceban, la fel ca şi în rapoartele anterioare.
Partizanat politic face şi Televiziunea Centrală, care pe parcursul campaniei electorale promovează evident interesele Partidului Şor. Jurnaliștii explică adesea lipsa unui punct de vedere alternativ prin faptul că nimeni nu a răspuns la telefon.
Canalele Moldova 1, ProTV și TV8 au reflectat corect campania electorală, dar jurnaliștii ultimului post tv sunt prea ironici în privinţa candidaților.